Wednesday, November 11, 2009

aku dan tok ngah

1st story

org tua2 nie perangai diorg nie comel la.. mcm bdk2 pon ada. tok ngah dtg dok sini dgn aku sbb dia nak g berubat. so, td dia cerita la pasal pengalaman dia g berubat kat ustaz tue. dia ckp sakit sangat. aku leh faham sakit dia mcm mane. sbb dulu pon aku penah g berubat kat ustaz tue. memang sakit gila la..

tok ngah: ustaz tue tak tau sape yg buat noh.. kita kene bg tau br dia tau noh..

aku: yerla kot..

tok ngah: tue la.. masa dia dok tekan kat tulang mandibel dia dok suruh keluaq.. keluaq apa? lagi tak ckp keluaq, lagi dia tekan lagi kuat. tok pon ckp la keluaq dah.. keluaq dah..

aku: ooo... pastu?

tok ngah: pastu dia berhenti la.. sakit la dia buat. abah hang dok pegang tangan tok. klu tak pegang tangan dah lama ustaz tue kene pukul..

aku: (dlm hati.. ganas jugak tok ngah aku nie.. huhu..)

moral of the story: bijak la this old women. dia tak tahan sakit. so, dia kelentong la yg hantu tue dah kluar.. hahaha.. lawak ar dengar cerita dia.. pasal nie mama ngan abah tak tahu tau...

*************************************

2nd story

di suatu petang, ketika hujan turun dgn lebatnya.. cuaca yg dingin.. menyebabkan perut menyanyi meminta di isi.. dlm hati tok ngah.. sedapnya klu dpt mengunyah sesuatu (mcm aku nie pandai sgt la baca hati org. huhu..). aku br je sudah mkn nasi. aku tgk tok ngah dok kunyah biskut. tetiba...

tok ngah: kat umah ade tepung gandum tak?

aku: huh? tah.. tok nak buat apa?

tok ngah: ingat nak buat cucur..

aku: jup nak g tgk..

aku pon g la dapur. selongkar punya selongkar.. jumpa la tepung. dlam hati aku berfikir.. tok nak buat cucur apa dgn tepung nie. bukan ada bahan apa pon..

aku: ada tok. tok nak buat cucur apa? bukan ada bahan apa pon.

tok ngah: cucur manis jer..

aku pon g la basuh kuali sbb dia nak masak cucurkan.. pangggg!!!! apa jatuh tue? habih biskut bertaburan kat lantai..

................

aku: tok nak buat guna biskut?

tok ngah: masukkan dlm cucur..

bahan2 resepi

tupung gandum
gula
biskut
sedikit garam

cara membuat mcm buat cucur udang tue. tp nie guna biskut dan gula ok..

...............

aku tak penah mkn cucur biskut nie.. perut yg kenyang nie tetiba jer jd lapar.. so, aku pon rasa la.. sedap jugak.. manis.. nyam..nyam.. rupa2nyanie br 1st time tok ngah cipta resepi nie..dan ianya berjaya.. kucing aku si comel tue pon mkn.. nampak sgt kucing aku kebulur.. semua benda dia nak mkn..

moral of this story: kretif jugak tok ngah nie.. td dia dok mkn biskut. dlm dok tgh mkn tue rupanya dia mencari ilham utk buat cucur biskut. cucur biskut nie aku la bg nama sbb dia guna biskutkan.. huhu..

No comments:

Post a Comment